07-02-2021:

U heeft het in de krant kunnen lezen: twee belangrijke schilderijen, die nu in het stadhuis hangen, komen naar het nieuwe Museum Hulst. Het schilderij, van Jacob Jordaens uit 1663 komt terug in het 's Landshuis op zijn oorspronkelijke plek in de ontvangstzaal. Het schilderij van Cornelis de Vos uit 1628 krijgt een plek in één van de acht kamers van het museum waar de geschiedenis van Hulst en omgeving getoond wordt. In deze kamers laten we de geschiedenis van Hulst zien vanaf het ontstaan van oostelijk Zeeuws-Vlaanderen tot de huidige tijd. Het schilderij geeft een beeld van Hulst halverwege de 17e eeuw, aan het eind van de 80-jarige oorlog. Toen stonden de inwoners van Hulst voor de keuze om zich aan te sluiten bij de nieuwe machthebbers of elders hun heil te zoeken.

De voorbereidingen voor het nieuwe museum zijn volop gaande. De restauratie van het gebouw en de enkele verbouwingen zijn vastgesteld o.a. voor een goede toegankelijkheid. Binnenkort zal met de werkzaamheden worden begonnen. Ondertussen wordt gewerkt aan de museale invulling van het museum. Hoe gaan we de kamers inrichten, voor welke vorm wordt gekozen en welke objecten laten we zien en de methoden waarmee we het verhaal vertellen. Interessante en spannende tijden waarin de twee schilderijen een belangrijke rol gaan spelen.